Koen Suilen, docent ICT & Business in Tilburg: “Voor onze minor Digital Marketing zaten we met een belangrijk vraagstuk. Er zouden studenten deelnemen van FHICT en van andere opleidingen (zoals Marketing Management). Leuk natuurlijk, maar deze studenten hebben wel een andere achtergrond en basiskennis. Hoe ga je handig daarmee om? Ik heb toen besloten de studenten hun eigen lesmateriaal te laten samenstellen. Als tool hebben we Canvas gebruikt. Dit diende als platform om beschrijvingen, presentaties en vlogs van de studenten op te verzamelen. Doel: leg aan je medestudenten uit (zodat ook je oma het begrijpt) wat het deelonderwerp inhoudt en waarom het van belang is. Die aanpak werkte ontzettend goed. We zijn vertrokken vanuit een centrale mindmap, waarbij we het onderwerp grondig hebben verkend. Na identificatie van de deelonderwerpen zijn de studenten aan de slag gegaan. Het leverde een Wiki op binnen Canvas, waarin studenten alle kennis, die in de groep aanwezig is, konden vinden én bewerken. Door middel van peer reviews hebben studenten elkaars werk van feedback voorzien.
Door Canvas in te zetten als een portaal, waar informatie niet alleen gehaald, maar ook gebracht kan worden, heb ik de TEL Hero award gekregen. Dat gaf exposure in de vorm van een vlog en posters én daardoor een hoop gesprekken met collega’s over de inzet van technologie in het onderwijs. De TEL Hero campagne is een waardevolle inspiratiebron voor docenten om meer kennis met elkaar te delen. Ik denk dat we, waar het TEL aangaat, nog veel meer moeten DOEN, gewoon beginnen, zelfs met eenvoudige middelen kun je al heel veel bereiken op het gebied van activerend onderwijs.”