Slideshow

Maatwerk heeft me zekerder gemaakt

Natuurlijk kan het voorkomen dat je - om welke reden dan ook - in een semester je leerdoelen niet haalt. Voor studenten, die dreigen vast te lopen, maar wel de ambitie hebben hun opleiding met succes voort te zetten, biedt Fontys Hogeschool ICT intensieve ondersteuning via het traject Maatwerk. Ervaringsdeskundigen Genise Lejeuz en Joe van Kollenburg en Maatwerk-docenten Inge van Engeland en Alexander van Dam vertellen.

Joe: “Maatwerk geeft veel ruimte om je studie voort te zetten op de manier waarop jij denkt dat dit het beste werkt. In het reguliere traject liep ik vast op de klassikale aanpak en het tempo was voor mij te hoog. Ook bij Maatwerk moet je natuurlijk gewoon leerdoelen afwerken, maar hoe je het aanpakt is aan jou. Je kunt de leerdoelen snel afwerken en je alvast richten op ontwikkeling voor de toekomst. Je kunt ook je tijd nemen en stap voor stap gaan. Maatwerk heb ik echt ervaren als een zee van tijd om de stof echt te gaan begrijpen.  Er zaten geen overbodige opdrachten in de weg.”

Maatwerk geeft de ruimte om te ontdekken bij de student wat hem of haar nu echt kan helpen.

Alexander: “In het reguliere traject zit een bepaalde structuur en liggen er een aantal opdrachten. Het is een uitnodiging aan de student om daar zijn weg in te vinden. Dat lukt niet iedereen even goed. Bovendien moeten docenten hun aandacht verdelen over 24 studenten in een klas.”

Genise: “Ik had mijn reguliere lessen al afgerond, alleen de laatste toets heeft me genekt. Ik was er nog niet klaar voor. Ik wilde me beter voorbereiden, beter inzicht krijgen in de stof en in mezelf. Maatwerk heeft me zekerder gemaakt, ik heb meer vertrouwen gekregen in wat ik kan. Bovendien heeft de groepsopdracht me, naast ICT-kennis, ook een enorme professionele ontwikkeling gebracht. We hebben met de hele groep (15 studenten) een game gebouwd. Ik trad op als projectleider en dat was behoorlijk pittig. Je komt voor situaties te staan, die je in het reguliere traject niet krijgt en daar leer je gewoon enorm van. En de game is goed gelukt!

Joe: “De Maatwerk-club is een hele hechte club geworden. Als er iemand iets niet begreep, legde een ander het uit. We trokken elkaar echt omhoog!”

Inge: “Maatwerk geeft de ruimte om te ontdekken bij de student wat hem of haar nu echt kan helpen. Hoe leert iemand? Waar liggen voorkeuren? En wellicht wil de student wel iets, wat je als docent niet direct kunt bieden, maar waarvoor je wel een collega kunt inschakelen. Dit vraagt veel flexibiliteit van de docent. Ieder semester Maatwerk is anders. We kijken heel goed naar de groep. Zo hebben we er dit keer samen met groep voor gekozen om een game te gaan bouwen. Dat is wel uniek en uitdagend project met vele leermomenten. De truc is om binnen Maatwerk projecten of aanpakken te kiezen, waarin je nog mooier dan in het reguliere traject, de studenten kunt helpen zichzelf te ontwikkelen. Dat is meteen een enorme boost voor de motivatie.”